Przekładnia ślimakowa to układ mechaniczny, który przenosi moc z silnika na inny mechanizm. Składa się ze ślimaka, który jest obracającą się spiralą ze spiralnym rowkiem na swojej powierzchni, oraz koła ślimakowego. Koło ślimakowe zazębia się ze ślimakiem i obraca się razem z nim. Wał napędowy przechodzi przez ten ciągły system przekładni ślimakowych, przenosząc moment obrotowy silnika na dowolne podłączone do niego obciążenie. Ma kilka zalet, które sprawiają, że przewyższa inne rodzaje przekładni. Oto niektóre z nich:
Przekładnia ślimakowa ma mniejszy hałas niż jakakolwiek inna przekładnia ze względu na konstrukcję zębów spiralnych. Ta konstrukcja pomaga również w zmniejszeniu wibracji i obciążeń udarowych na komponenty maszyny. Niski poziom hałasu sprawia, że jest to preferowany wybór dla wielu zastosowań, takich jak maszyny do przetwarzania żywności, prasy drukarskie itp.
Przekładnia ślimakowa ma wyższą wydajność niż inne rodzaje przekładni ze względu na niski współczynnik tarcia między współpracującymi częściami i wysoką charakterystykę gęstości mocy. Zmniejsza to straty mocy do 40% w porównaniu z przekładniami czołowymi i do 50% w porównaniu z przekładniami walcowymi.
Przekładnia ślimakowa może wytrzymać większe obciążenia w porównaniu do przekładni czołowych i walcowych ze względu na unikalną geometrię zębów, która zapewnia dodatkową wytrzymałość i sztywność na obu końcach każdego korzenia zęba, gdzie większość obciążeń ma tendencję do koncentrowania się podczas pracy.